wtorek, 15 lutego 2011

Jak jeździć oszczędnie?

Kwestia zużycia paliwa staje się ostatnio coraz ważniejsza, ze względu na rosnące ceny ropy i na ostrzeżenia o powoli kończących się zasobach tego surowca na Ziemi. Na upowszechnienie się samochodów napędzanych wodorem czy energią słoneczną przyjdzie nam jeszcze długo poczekać, więc wymieńmy uwagi jak jeździć tym co mamy, by kosztowało to jak najmniej.
-Jeździj na możliwie najwyższych biegach
Niższe obroty silnika = niższe spalanie. Staraj się jak najszybciej osiągać prędkość podróżną, a następnie utrzymywać ją na najwyższym biegu (oczywiście odpowiednim do tej prędkości)
-Nie przyspieszaj i nie hamuj bez potrzeby
Niektórzy mówią, że każde hamowanie to wyrzucenie pieniędzy w błoto. Co nie znaczy oczywiście, że nie należy hamować!! :-) Unikaj po prostu zbyt dużego przyspieszania gdy widzisz, że za chwilę będziesz musiał(a) się zatrzymać lub zwolnić, a tam gdzie często są sygnalizatory nie rozwijaj zbyt dużej prędkości.
-Nie używaj sprzęgła bez potrzeby
Sprzęgła używaj tylko przy zmianie biegów i gdy hamujesz do zatrzymania. Nie jeździ się na sprzęgle, chyba że obroty spadną poniżej 1000obr/min i słyszysz, jak auto się dusi a nie chcesz lub nie możesz zredukować do jedynki
-Do świateł dotaczaj się na biegu
Nie na sprzęgle ani nie na luzie. W ten sposób hamujesz silnikiem i nie tylko nie spalasz nic (na biegu jałowym samochód spala benzynę, by podtrzymać obroty silnika - przy hamowaniu silnikiem wbrew pozorom nie spala nic), ale również oszczędzasz elementy układu hamulcowego. Będąc na biegu możesz też w razie niebezpieczeństwa błyskawicznie wykonać manewr wymagajacy przyspieszenia.
-Pozwól samochodowi się rozgrzać
Nie kręć silnika do wysokich obrotów zanim się nie rozgrzeje. Oszczędzisz nie tylko benzynę, ale i silnik!
-Dbaj o stan techniczny samochodu!
Zużyte materiały eksploatacyjne (oleje, filtry, łożyska) mogą powodować zwiększenie spalania. Podobnie zwracaj uwagę na dobre wyważenie kół i odpowiednie ciśnienie w oponach
-Zjeżdżaj z górki na biegu
zasada jest taka, że z górki powinno się zjeżdżać na takim biegu, na jakim by się pod nią wyjeżdżało. oszczędzasz nie tylko benzynę jadąc na biegu zamiast na luzie lub sprzęgle, ale także znacznie oszczędzasz układ hamulcowy. na krętych drogach to szczególnie ważne bo można sobie przypalić hamulce i w krytycznym momencie nie mieć czym się zatrzymać.
Rób dokładne pomiary spalania i testuj różne techniki jazdy
Tylko dzięki dokładnym pomiarom przekonasz się, jaki sposób jazdy jest najtańszy. Najlepiej korzystać z komputera pokładowego (jeśli Twój samochód takim dysponuje), gdyż wtedy będziesz w stanie wychwycić nawet niewielkie zmiany. Jeśli raz uda Ci się przejechać spalając 10% mniej - to znaczy, że właśnie tak jest taniej.

1 komentarz:

  1. Dość ciekawy artykuł mam nadzieję że spodobają się moje artykuły zapraszam na http://turbomotoblogspot.com

    OdpowiedzUsuń